9 kwi 2015

Wszyscy kłamią

   Wszyscy kłamią. Twój chłopak, mama, ksiądz, miła pani sprzedawczyni, która zostawia dla Ciebie najlepszy kawałek Twojego ulubionego sera, nawet ukochany dziadek, którego uważasz za ostatni bastion prawdomówności. Pierwsze kłamstwo kłuje w przełyku i ma posmak goryczy, kolejne przychodzą już łatwo, o wiele łatwiej niż prawda. Kłamiemy, żeby nie zranić drugiej osoby, żeby chronić samych siebie, żeby zaczarować rzeczywistość.
   Oczywiście sami nie lubimy być okłamywani, chórem wołamy, że wolimy najgorszą prawdę, choćby miała nas zaboleć i zniszczyć nasze życie. Niedawno na polskim rynku pojawiła się książka, która uczy jak wykrywać kłamstwo. Napisana przez byłych pracowników CIA i innych tym podobnych agencji, którzy zajmowali się rozpracowywaniem największych kłamców w historii, "Anatomia kłamstwa" pokazuje jak rozpoznawać fałsz u innych. Należy jednak pamiętać, że każdy człowiek reaguje inaczej i to co u pana X postrzegalibyśmy jako próbę kłamstwa, u pana Y będzie po prostu przejawem jego nieśmiałej natury.

"Ludzie nie dlatego wierzą w kłamstwa, że muszą, ale dlatego, że chcą w nie wierzyć."

   Wszyscy chyba znamy typowe rekcje kłamcy: zerwanie kontaktu wzrokowego, powtórzenie naszego pytania, niechętne udzielanie odpowiedzi, zmiana tematu, przejście w tryb ataku... Z książki dowiedziałam się dodatkowo tego, że jeśli zapytamy kogoś: "ukradłeś te pieniądze?" osoba niewinna zapewne odpowie po prostu "nie!", gdyż skupi się na tym fakcie, który jest w tej chwili najważniejszy. Osoba winna zacznie przekonywać dlaczego to nie ona wzięła te pieniądze mówiąc np. "przecież wiesz, że ja bym tego nie zrobiła." Robi wszystko, by przekonać nas, że sam pomysł, że mógł on coś takiego zrobić jest absurdalny i śmieszny.

"Kto ma oczy do patrzenia i uszy do słuchania, może się przekonać, że żaden śmiertelnik nie jest w stanie utrzymać niczego w tajemnicy. Kiedy milczą jego usta, gada za pomocą koniuszków jego palców, zdrada sączy się z niego każdym porem ciała."

   Innymi oznakami jest zakrywanie oczu lub ust, poprawianie okularów, spódnicy bądź nerwowe zakładanie włosów za ucho. Z książki możemy także dowiedzieć się dlaczego behawioryści badający kłamstwo, nie lubią sadzać przesłuchiwanego na stabilnym, prostym krześle (a nie lubią). Autorzy pokusili się także o zamieszczenie trzech dodatków: pytań, jakie należy zadawać, gdy podejrzewamy u kogoś niewierność, kradzież, zażywanie narkotyków lub gdy zatrudniamy opiekunkę do dziecka; analizę opisową kłamstwa oraz słowniczek wyjaśniający takie pojęcia jak "mikroekspresja" czy "kłamstwo wpływu".

   Z pewnością jest to pozycja, którą powinno się przeczytać choćby po to, aby umieć chronić samego siebie przed przynajmniej częścią kłamstw, które nas otaczają. Od wszystkim nie damy rady się obronić, bowiem każdy człowiek kłamie średnio 10 razy dziennie i trzeba się liczyć, że niektóre z nich skierowane są w naszym kierunku. Można też sięgnąć po nią z czystej ciekawości a potem mieć temat do rozmów ze znajomymi lub z przyszłą teściową (a niech sobie kobieta nie myśli, że jej nie potrafimy przejrzeć!).

   Niestety "Anatomia prawdy" nie pomoże nam w jednym; nadal będziemy okłamywać samych siebie.

107 komentarzy:

  1. Uch, chyba jednak wolę najgorszą prawdę niż najpiękniejsze kłamstwo ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie lepiej pocierpieć i się pozbierać niż się męczyć w niewiedzy :)

      Usuń
  2. Myślę, że po przeczytaniu takiej książki łatwo o paranoję i doszukiwanie się kłamstwa naokoło. Ludzie kłamią, ale niekiedy prawdy lepiej nie znać ;) Ja jestem tego zdania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciacho powiem Ci, że dość kumaty w tych sprawach jest ;p Ale to ma swoje minusy, bo sam gierki prowadzi :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Podoba mi się idę szukać do księgarni.
    Ale na początku myślałam, że ta książka ma coś z wspólnego z doktorem Housem ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. Temat dość ciekawy, chociaż nie wiem czy przeczytałabym o tym całą książkę, co najwyżej jakiś artykuł w gazecie. :) Ale teraz możesz wszystkich rozgryźć! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nikt mi już nie podskoczy :P nawet w spożywczym mnie nie oszukają, że szyneczka świeża a nie sprzed tygodnia :)

      Usuń
  6. Bardzo fajny post:)
    też wolę najgorszą prawdę niż kłamstwo;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chcę tą książkę :) Takie lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  8. zaciekawiła mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Naprawdę mądre słowa ;)
    http://kwiatonator28.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie kończę czytać tę książkę, zgrałyśmy się :D

    OdpowiedzUsuń
  11. nawiązaniem do teściowej mnie po prostu rozwaliłaś :P

    OdpowiedzUsuń
  12. Przeczytałam opis i książka wydaję się naprawdę ciekawa. Z chęcią ją przeczytam ;>

    patricia9810.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Z chęcią bym przeczytała ! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. super! Wydaje się być super ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawa tematyka, chętnie po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciekawe są tego rodzaju książki. Zawsze można dowiedzieć się z nich czegoś interesującego i wykorzystać z życiu :) A tak swoją drogą niektórych kłamczuchów łatwo rozszyfrować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektórych tak, ale są też perfekcjoniści w tym fachu :)

      Usuń
  17. teoretycznie właśnie, ludziom wydaje się, że mówią prawdę, albo że co najwyżej naruszają całą prawdę na rzecz ochrony innych..
    taaa.. jasne!
    musimy zacząć patrzyć na to bardziej rzeczywiście, musimy zrozumieć, że kłamiemy i będziemy okłamywani dopóki sami czegoś nie zmienimy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, nie wiem czy się da zmienić całą ludzkość :)

      Usuń
  18. Tematyka książki bardzo ciekawa. Ja w każdym jestem nią zainteresowana, więc już zapisuje sobie tytuł tej książki i będę poszukiwać.

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo fajny temat i chętnie dowiem się jak rozgryźć czyjeś kłamstewka :)

    OdpowiedzUsuń
  20. haha temat idealny dla mnie pracującej w handlu :D nauczę się tak mamić ludzi co by myśleli iż li prawdę rzekę:D

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja ostatnio doświadczyłam jaka dobra jest prawda. Chociaż była naprawdę okropna i sprawiłą komuś ogromną przykrość, jednak wyszło to na dobre, a od kłamstwa na milion procent była lepsza :)

    Dziękuję Ci <3

    OdpowiedzUsuń
  22. Aż bym się bała,że po lekturze wszędzie bym widziała kłamstwo ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz po tym co napisałam będziesz się za nim rozglądać :)

      Usuń
  23. Zapytałam kiedyś księdza- jeśli kłamstwo ratuje życie, to czy dalej jest grzechem?
    Migał się z odpowiedzią, ale generalnie że tak.
    Absorbując- kłamstwo to brak szacunku dla drugiej osoby. Tyle.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawa lektura. Nie wiem czy będzie okazja, ale może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Brzmi całkiem ciekawie, porozglądam się za nią z czystej ciekawości ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Koniecznie muszę przeczytać. Jestem ciekawa czy rzeczywiście da się rozpoznać kiedy ktoś kłamie, bo wydaje mi się to bardzo trudne, więc na pewno sięgnę po tę publikację.

    OdpowiedzUsuń
  27. Czasami kłamstwo jest dobre. Świat pełen szczerości byłby absurdem.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ja tez wole prawdę od kłamstwa :) Super post :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Z chęcią przeczytam :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie, do obserwowania i komentowania :*

    OdpowiedzUsuń
  30. Ciekawy jestem tej lektury :)

    W wolnej chwili zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ostatnie zdanie podsumowujące jest tak prawdziwe, że aż boli... Ale niestety ten świat składa się z samych kłamstw... I widać to na każdym kroku...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przestałam oszukiwać samą siebie i mi lżej :)

      Usuń
  32. zaboleć i zniszczyć nasze życie - zupełnie jakby kłamstwo było dobre... leczyło uzdrawiało.... dla mnie kłamstwo to zawsze kłamstwo.
    Książke już zamówiłam ciekawa jej zawartości/

    OdpowiedzUsuń
  33. Ciekawy pomysł na książkę, kiedyś zaczęłam ją czytać, ale dość szybko odłożyłam, bo było tam trochę rzeczy z którymi nie do końca się zgadzałam. Temat w każdym razie nadaje się do dyskusji :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Próbkę takiej wiedzy na temat kłamstwa otrzymałyśmy od naszego wykładowcy i bardzo nas tym zainteresował. Powyższa książka dostarcza niezwykłych wrażeń związanych ze świadomością ludzką i odruchami jakie nami kierują w takich sytuacjach. Musimy koniecznie zapamiętać tą książkę i nabyć ją przy najbliższej okazji :)

    OdpowiedzUsuń
  35. to prawda, wszyscy.. w jakiś tam sposób. muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo ciekawa pozycja. Ostatnio oglądałam o tym program i wydał mi się bardzo ciekawy. Z chęcią bliżej zapoznam się z tą książką :))

    OdpowiedzUsuń
  37. Tematyka ciekawa. Może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Kurcze...Tyle fajnych książek...A nie ma już zajączka :(

    OdpowiedzUsuń
  39. Tę książkę przeczytam na pewno! Ja przyznam szczerze, czasem wolę kłamstwo od prawdy, ale w takich naprawdę wyjątkowych sytuacjach, które nie zdarzają się zbyt często i mimo wszystko lubię wiedzieć, kiedy jestem okłamywana ;-)

    OdpowiedzUsuń
  40. Chetnie bym przeczytala, fajnie jest nie dawac sobie wciskac kitu, chocby w sklepie ;p

    OdpowiedzUsuń
  41. Ciekawa pozycja, fajne cytaty wybrałaś:) A co do kłamstwa, czasem lepiej powiedzieć grzeczne kłamstwo niż brutalną prawdę, skoro może ona kogoś zaboleć (np. prawda na temat czyjegoś wyglądu), są kłamstwa i kłamstewka:)

    OdpowiedzUsuń
  42. kurcze chyba warto ją przeczytać! ;)
    www.honestallthetime.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  43. Czytałam już o tej publikacji i z chęcią bym ją przeczytała. Może czegoś ciekawego bym się dowiedziała :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Na pewno ją kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Chyba jednak wolę nie wiedzieć, kiedy ludzie mnie okłamują, załamałabym się jeszcze :D

    OdpowiedzUsuń
  46. Będzie trzeba przeczytać ;)

    Zapraszam
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  47. "Anatomia kłamstwa..." Ciekawe. Musze się za tą książką rozejrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Z chęcią bym przeczytała :) Kojarzy mi się z serialem "Magia kłamstw"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobry serial to był :) miał on jakieś zakończenie?

      Usuń
  49. Ooo! I to mi się podoba! :)

    OdpowiedzUsuń
  50. O to musi być ciekawa książka ;]
    Chociaż tak sobie myślę.. czasami to, po czym mamy poznać kłamcę - te objawy - mogą świadczyć też o czymś innym np. nieśmiałości.

    OdpowiedzUsuń
  51. Nie czytałam ale zdaje się , że widziałam kilka odcinków serialu :) Na początku bardzo zainteresował mnie ten temat i to jak potrafimy kłamać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serial był podobny, ale nie na podstawie tej książki :)

      Usuń
  52. Nie spodziewałam się, że aż tyle kłamię, muszę to jakoś zmierzyć, ale chyba nie jestem obiektywna. ;) Chętnie się zapoznam, choć wiem, że nie odmieni całkowicie mojego spojrzenia na kłamstwo.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja właśnie pracuję nad prawdomównością :)

      Usuń
  53. taka książka? pierwsze słyszę :)

    Dziękuje ślicznie za komentarz i zapraszam ponownie ♥
    [ life plan by klaudia ]

    OdpowiedzUsuń
  54. Jednak chyba wolę najgorszą prawdę, niż najlepsze kłamstwo.

    Pozdrawiam :*
    http://klaudiaczytarecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  55. ja zbyt dobrym klamca nie jestem, jak cos krece odrazu mozna to wyczuc...
    mysle, ze lepsza jest bolesna prawda, anizeli zycie w niewiedzy i klamstwie ot co! :)

    OdpowiedzUsuń
  56. Czytałam. Fajna książka, ale drugi raz bym jej nie przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  57. Brzmi intrygująco i jest to zbieżne z moimi zainteresowaniami, dlatego jak tylko ją znajdę to na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  58. Zaciekawiłaś mnie. Chyba się na nią skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  59. Ciekawy post ;) chyba podkusze sie i ja zamowie :)

    OdpowiedzUsuń
  60. Z przyjemnością zajrzałabym do tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  61. Pierwsze słyszę, nigdy nie czytałam, ale po Twoich słowach, myślę, że kiedyś będzie warto się za to zabrać. :)

    ♡ kochacznaczyblogowac.blogspot.com - zapraszam na nowego posta (klik) :) ♡

    OdpowiedzUsuń
  62. Książka wydaje się być naprawdę dobra, zapisuję tytuł na listę książek do przeczytania :)
    Niestety link do przepisu na tiramisu wyparował, ale przepisałam go do przepiśnika. Jeśli bardzo Ci zależy napisz do mnie na email i wyślę :)

    OdpowiedzUsuń
  63. Ja tam się brzydzę kłamstwem :P :D

    OdpowiedzUsuń
  64. Prawda jest brutalna ale naukowcy dowiedli ,ze każdy z nas każdego dnia kłamie średnio 10-20 razy :)

    Buziaki

    xo xo xo xo xo

    OdpowiedzUsuń
  65. Musi być ciekawa:) ale boję się ją przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  66. Jeśli chodzi o rozpoznawanie kłamstwa, zawsze można zdecydować się nataką metodę jak wykrywacz kłamstw. Na pewno sporo informacji na ten temat znajdziecie na tej stronie https://www.wariograf.com.pl/falszywe-oskarzenie-jak-sie-bronic/. Jest tu wiele wartych uwagi artykułów, które warto przeczytać

    OdpowiedzUsuń