5 lip 2015

"Miłość na Bali" Tanya Valko

   Bali zawsze kojarzyło mi się z egzotycznymi wakacjami pełnymi słońca i krystalicznie czystej wody. Omamiona internetowymi zdjęciami i ułudnymi obietnicami z biur podróży wybrałam sobie tą wyspę na miejsce moich wakacji idealnych.

   Teraz trafiłam na książkę "Miłości na Bali", napisaną przez wspaniałą kobietę, Polkę, która na co dzień mieszka w krajach arabskich i w swoich książkach opisuje coś więcej niż tylko zalety i superlatywy krajów tam położonych.

   Mimo, że "Miłość na Bali" jest drugą częścią Azjatyckiej sagi, to można ją czytać jako książkę całkowicie osobną - autorka pokrótce wyjaśnia wszystkie przeszłe zdarzenia, które w jakikolwiek sposób wpływają na fabułę tej powieści. Głównymi bohaterkami są Dorota i jej córka Maria; Polki, które większość życia, podobnie jak autorka, spędziły w egzotycznych krajach i które tam układały, nie zawsze pomyślnie, swoje życia.

   Ciężko mówić jest o fabule, ponieważ opisane jest tam codzienne życie naszych bohaterek i ich znajomych na rajskiej wyspie; życie, które drastycznie różni się od tego, co możemy zobaczyć w folderach z biur podróży. Pokazane są trudności jakie ma każdy, kto tam zachoruje; że żeby dostać się na oddział i mieć zrobione podstawowe badania trzeba tam zapłacić i to nie małe pieniądze. Aż nasza służba zdrowia wydaje się idealna przy tym, co tam się dzieje. Ale jeśli ktoś ma pieniądze - ach! - to traktowany jest jak król, i to nie tylko w szpitalach, ale we wszystkich dziedzinach życia. Pieniądze w tamtej części świata otwierają wszystkie drzwi i wszystko - nawet gwałt - uchodzi płazem.

   A jeśli o gwałtach już mowa, to autorka w drastyczny i brutalny sposób przedstawiła na przykładzie Adindy, ekskluzywnej prostytutki, która nagle dowiaduje się, że w swoim kraju nie może być niczego pewna - nawet tego, że nie zacznie nagle być traktowana jak najtańsze ulicznice i na nic zda się jej uroda i bogactwo.

   Dorota, nasza główna bohaterka, zdecydowanie nie jest pozytywną bohaterką; jest na tyle ludzka, na tyle nieidealna, że trudno jest polubić ją od pierwszych stron. Jednak irracjonalnie, mimo wszystkich jej wad ciężko byłoby mi po lekturze tej książki jednoznacznie stwierdzić, że Dorota nie jest dobrym człowiekiem; jest przede wszystkim bardzo pogubioną osobą, która w dodatku źle lokuje swoje uczucia, ale mimo wszystkich swoich nieszczęść odważnie brnie do przodu i z podniesioną głową wita każdy dzień.

Bali
   Ogólnie żadna z występujących tam postaci nie daje się polubić od samego początku i to jest cudowne! Tak bardzo przypominają zwykłych ludzi, tak daleko odchodzą od literackich ideałów, że "Miłość na Bali" aż tchnie powiewem rzeczywistości i autentyczności.

   Autorka ma dar pisania lekkim językiem; przez ponad 650 stron snuje opowieść o nieidealnych ludziach żyjących w pozornie idealnym miejscu, i tej opowieści chce się słuchać i słuchać bez końca i chłonąć je całym sobą.  Atmosfera tamtego miejsca zawładnęła mną do końca, czułam powiew bryzy znad Oceanu, zapach mie goreng - zasmażanego specjalnego makaronu z kurczakiem, rybą czy też owocami morza lub warzywami - czułam tłok tam panujący i te ulotne chwile, kiedy człowiek ma czas, żeby przystanąć i nacieszyć się pięknem, które go otacza.

   Tanya Valko stworzyła cudowną powieść, która pozwala czytelnikowi samemu ocenić czy Bali jest oblubienicą bogów czy krainą demonów, jak napisała we wstępnie sama autorka. Ja po lekturze książki mogę stwierdzić, że Bali to wyspa zamieszkała przez demony, które czasami chcą być dobre i dają ludziom chwilę oddechu od codziennych nieszczęść. Zazwyczaj jednak plączą ludzkie losy a potem złośliwie chichocząc patrzą jak śmiertelnicy próbują wybrnąć z bagna i znowu być przez chwilę szczęśliwymi. Do następnego razu.

   Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu 


Jeśli chcecie wygrać tą książkę, to przypominam o konkursie - "Miłość na Bali"

88 komentarzy:

  1. Znamy autorkę z serii o arabskich kobietach. Bardzo lubimy jej twórczość więc ta książka też przypadłaby nam do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bali- dla mnie egzotyczne miejsce, na wakacje raczej bym się jednak tam nie wybrała, wolę zostać w kraju. Co do książki- skoro autentyczna i chce się czytać, to może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas też są świetne miejsca na wakacje :)

      Usuń
  3. Lektura tej książki nadal przede mną. Mam nadzieję, że sięgnę po nią jeszcze tym tygodniu :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie historia całkowicie kupiła i bardzo mi się podobała ;)
    Thievingbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka wydaje się bardzo ciekawa <3 Chyba po nią sięgne :) Udanych wakacji życze!

    Relacja na blogu z koncertu One Direction! Zapraszam <3

    http://veronicas-veronicass.blogspot.com/2015/07/one-direction-concert-in-norway-oslo.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I wzajemnie, chociaż z tego co widzę, że Twoje już są udane :)

      Usuń
  6. Książka wydaje się bardzo ciekawa <3 Chyba po nią sięgne :) Udanych wakacji życze!

    Relacja na blogu z koncertu One Direction! Zapraszam <3

    http://veronicas-veronicass.blogspot.com/2015/07/one-direction-concert-in-norway-oslo.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka brzmi zachęcająco może wezmę ze sobą na urlop.....urlop na Bali chciałabym, chciała :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, jak przeczytasz książkę to chyba zmienisz zdanie :)

      Usuń
  8. Nie moje klimaty, totalnie :P Zbyt realne :P

    OdpowiedzUsuń
  9. Wydaje mi się bardzo ciekawa, chętnie po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. No powiem, że ciekawa historia, jednak ja bym się nie odważyła mieszkać w jakimś arabskim kraju. Nawet nie kusi mnie żeby wybrać się w takie miejsce na wakacje. Jakoś nie mam zaufania do tamtych ludzi :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja po lekturze "Miłości na Bali" też nie chcę tam jechać :)

      Usuń
  11. Ciekawi mnie bardzo bohaterka Dorota po Twojej recenzji, wręcz intryguje :)) Zawsze bohaterzy są ukazywani bardzo pozytywnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to trochę męczące, prawda? Że są tacy idealni :)

      Usuń
  12. Chciałam kiedyś sięgnąć po serię "Arabska żona" tej pisarki, ale jakoś zniechęciłam się po tym jak przeczytałam w kilku recenzjach, że opisane wydarzenia i bohaterowie są mało wiarygodni. Ale może sięgnę po cykl o Bali, w końcu już samo miejsce akcji kusi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakby się tak zastanowić to przecież nasze życie w niektórych momentach też wydaje się mało wiarygodne, a jednak to prawda :)

      Usuń
    2. Celna uwaga, przekonałaś mnie :)

      Usuń
  13. coś mi się kojarzy, ale chyba nie czytałam :)

    Dziękuje za komentarz, jeśli masz ochotę zapraszam ponownie :)
    LIFE PLAN BY KLAUDIA

    OdpowiedzUsuń
  14. Ostatnio gdzie nie spojrzę to spotykam recenzje tej książki, a wszystkie bardzo zachwalają tę powieść :) Muszę się za nią rozejrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  15. po Twojej recenzji czuję się zachęcona do sięgnięcia po tą książkę

    OdpowiedzUsuń
  16. Książkę mam już na półce i jak tylko ogarnę swoje zaległości to wezmę się za jej lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Naczytałam się wiele dobrego o tej książce i chyba najwyższy czas, abym sama po nią sięgnęła :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Hm...czy ja nie widziałam tej książki na bibliotecznej półce? o.o

    http://lazurytoweniebo.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam zamiar przeczytać, bo ciekawie o niej napisałaś:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Czytałam tę książkę i jest naprawdę niesamowita. Trochę nie w moim klimacie, ale ogromnie mi się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Byłam na spotkaniu z autorką, co dziwne nie czytałam żadnej książki, teraz muszę nadrobić ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie ocenia się książki po okładce, ale już sama okładka by mnie skusiła do przeczytania. A i sens książki widzę, że interesujący :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękna okładka, racja :) uroda pani powala :)

      Usuń
  23. Za niedługo też będę czytać tę książkę. Mam nadzieję, że mi również się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Może być ciekawa :) Ale brakuje mi czasu na ich czytanie :(

    http://try-to-touch-the-clouds.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Wygląda na to, że to świetna książka. Koniecznie muszę ją przeczytać. Bardzo podoba mi się to, że bohaterowie nie są idealni, to coś innego niż serwuje się nam powszechnie ;)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Fanny http://buszujacawsrodksiazek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. coś dla mnie :D sama okładka zachęca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe czy gdyby autorka przeczytała moją recenzję to by się jej spodobała? :)

      Usuń
  27. pierwszy raz spotykam się z Tą książką :)
    __________________________
    Zapraszam na mojego bloga - klik!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mówiłam już kiedyś, że mój blog to miejsce gdzie można poznać nowe, ciekawe ksiązki :D ach, ta moja wrodzona nieśmiałość ^^

      Usuń
  28. Nie czytuję tych klimatów, ale ładną ma okładkę ;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A może tym razem mi zaufasz i się skusisz? :)

      Usuń
  29. kobietom jak kobietom ale mi jako mężczyźnie gdyby miał kasę to chyba na tym Bali dobrze by mi się żyło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczególnie, gdybyś pracował w sanitariach i tym podobnych, bo tam na tym zbija się ogromne pieniądze :)

      Usuń
  30. Taka chyba natura człowieka, że nie potrafimy docenić tych normalnych, przeciętnych ludzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż przyjdzie co do czego i się okaże, że Ci "przeciętniacy" są najbliżsi naszemu sercu :)

      Usuń
  31. Czytałam jakąś książkę tej autorki - chyba coś o losach kobiet żyjących w krajach arabskich. Zawsze czytam takie książki z zaciekawieniem, ale trochę ich treści mnie przygnębiają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różowo tam niestety nie jest i na szczęście my tam nie żyjemy :)

      Usuń
  32. Już sama okładka zachęca do przeczytania. Z chęcią zapoznam się z tą historią. :-)

    OdpowiedzUsuń
  33. Poczułam się bardzo zachęcona, lekki język autorki to jest to :)

    OdpowiedzUsuń
  34. nie słyszałam o niej jeszcze. ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Zdjęcie Bali jest faktycznie cudowne. Jednak nie jestem przekonana co do samej książki. Ogólnie nie przepadam za tego typu książkami. "kwiat Pustyni", Cejrowski jakoś ciężko mi wchodziły. Myślę, że z tą byłoby podobnie. Jednak nie skreślam jej całkowicie i będę ją miała gdzieś z tyłu głowy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki Cejrowskiego są całkowicie odmienne od tych sag :) "Kwiatu pustyni" nie czytałam, więc nie mam porównania :)
      Ale cieszę się, że jej nie skreślasz tak do końca :)

      Usuń
  36. Chętnie przeczytam tę książkę i poznam mniej rajskie oblicze Bali :) Choć i tak nie zmieni to fakt, że chciałabym wyspę zobaczyć na własne oczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi się odechciało :) znając moje szczęście to bym tam umarła z powodu zatrucia pokarmowego i braku odpowiedniej opieki medycznej :)

      Usuń
  37. Mam ją więc na pewno przeczytam, ale jeszcze nie wiem kiedy :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytaj, póki są upały, łatwiej będzie Ci się wczuć w klimat Balii :)

      Usuń
  38. Już od jakiegoś czasu mam w planach twórczość autorki.Muszę się w końcu przełamać i coś jej przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że trochę Cię "popchnęłam" do książek pani Valko :)

      Usuń
  39. W pewne wakacje czytałam o Bali. Dokładnie o historii kobiety, której podrzucili narkotyki i została aresztowana. Przebywa w strasznych warunkach. Ta książka jest oparta na faktach. Nie śledzę już losów tej kobiety, ale prawdopodobnie nigdy nie wyjdzie z więzienia...Dlatego czytanie o tym miejscu nie będzie dla mnie przyjemnością...Kojarzy się tylko z tamtą tragiczną historią...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety tam kobiety są traktowane jak przedmioty, niejednokrotnie gorzej niż zwierzęta....

      Usuń
  40. Wstrząsająca opowieść, po której chyba każdy będąc na wycieczce w egzotycznym kraju spojrzałby na świat zupełnie innym okiem. Dlatego kolejny raz powtórzę: wcale nie mam w Polsce tak najgorzej, jak to się przystało w kółko narzekac....

    OdpowiedzUsuń
  41. Przeczytałabym chętnie. Nie poznałam jeszcze twórczości tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  42. Nie czytałam, ale całkiem ciekawy pomysł na książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Chyba nie umiałabym się odnaleźć w tych klimatach

    OdpowiedzUsuń
  44. Nie moje klimaty :/
    Na moim blogu pojawił się nowy post: http://to-moje-przeznaczenie.blogspot.com/2015/07/zmiany-w-zyciu.html
    Wpadniesz i skomentujesz? Obs za obs? daj znać na blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  45. uwielbiam czytać książki:) skuszę się na nią :)

    OdpowiedzUsuń
  46. Ciekawa propozycja, można się wiele dowiedzieć o innej kulturze:)

    OdpowiedzUsuń
  47. Książka wydaje się ciekawa. Zazwyczaj preferuję fantastykę, więc z chęcią przeczytałabym coś innego. A do tego okładka wygląda bardzo zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Podoba mi się, że autorka przedstawiła - jak napisałaś prawdziwych ludzi i prawdziwe życie, nie mydląc oczu idealnym zachowaniem i idealnym miejscem. :) Mnie ogólnie życie w tamtych krajach trochę przeraża i na prawdę cieszę się, że żyję właśnie tutaj.

    OdpowiedzUsuń
  49. Lubię prawdziwe, życiowe historie więc książka na pewno by mi się spodobała i pewnie zainteresowałbym się całą saga :)

    OdpowiedzUsuń
  50. Miejsc idealnych nie ma. Niestety ;(
    Recenzja bardzo ciekawa jak zawsze. Chętnie przeczytałabym książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Tak sobie myślałam, że każde idealne miejsce ma swoje mroczne strony... Ale samą książką mnie zaciekawiłaś. Najbardziej tym, że nie jest taka wyidealizowana.

    OdpowiedzUsuń
  52. Ta książka już mi się parę razy rzuciła w oczy i bardzo zainteresowała :) I chyba nawet już ją zarezerwowałam w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń